Podnośniki nożycowe przy wymianie opon

podnośniki nożycowe dla specjalisty

Niedawno wybrałem się z wizytą do wulkanizatora, aby przyjrzeć się procesowi wymiany opon w ciężarówce. Dla wielu osób może wydawać się to nieprawdopodobne, ale proces wymiany opon dla samochodu ciężarowego i osobowego jest z grubsza taki sam.

Podnośniki nożycowe – do czego ich użyć?

podnośniki nożycowe dla specjalisty

Wykorzystywane są nawet te same maszyny z ta małą różnicą, że wielkością są oczywiście dostosowane do rozmiaru opon dla danej ciężarówki bądź tira. Taki proces wymiany opony znajdującej się na feldze zawsze zaczynają montażownice. W przypadku tirów i ciężarówek są to znacznie większe opony niż te, które znajdują się w osobówkach, więc i montażownice muszą być większe. Również podnośniki nożycowe dla specjalisty trzeba zastosować inne. Dlatego stosuje się montażownice ciężarowe, które są znacznie większe od zwykłych montażownic i maja bardziej otwartą architekturę. Proces wydobycia opony z felgi przebiega jednak w identyczny sposób. Mamy specjalna łyżkę, która najpierw podważa i wydłubuje oponę z felgi, a po zamienieniu przez operatora opony ze starej na nową ta sama łyżka wciska oponę w felgę. Następnie opony trafiają na wyważarki do opon. Tam koła są odpowiednio wyważane poprzez dobijanie do ich felg specjalnych ciężarków. Takie wyważarki do opon są urządzeniami z reguły uniwersalnymi i teoretycznie każda powinna sobie poradzić z oponą od ciężarówki, ale może się zdarzyć, że będą to musiały być większe maszyny. Jednak w przeciwieństwie do montażownic nie mamy tutaj tak jasnego podziału jak specjalne wyważarki dla ciężarówek. Tak samo jest w przypadku urządzenia do geometrii kół. Nie ma takich urządzeń, które są przewidziane tylko i wyłącznie dla ciężarówek. Po prostu są takie, które potrafią obsłużyć koła i od osobówek i od ciężarówek, a są tez takie, które obsłużą tylko koła od samochodów osobowych.

Ostatnim etapem wymiany jest zamontowanie specjalnych czujników TPMS, które mierzą ciśnienie w oponach i za pomocą sygnałów radiowych przesyłają dane do komputera pokładowego ciężarówki